שלוש נקודות על אשליה אופטית בעיצוב פנים

מכירים את הציורים של האמן אשר עם הציפורים שעפות ימינה או שמאלה (יש מצב שמי שגדל כמוני בשנות ה 80 זוכר הרבה תמונות כאלה בבתים)? המדרגות שלא ברור אם הן עולות או יורדות?

Day and night – M.C Escher

Relativity – M.C Escher

או את התמונה בה מבקשים מכם להגידה איפה הקו ארוך יותר?

בכל אלה , בעצם, משתמשים בתעתוע של העין כדי לגרום לנו להאמין במשהו.

אז תתפלאו, אבל בעיצוב טוב, משתמשים לא מעט בכוחה של אשליה אופטית לגרום לנו להאמין שהחלל גדול יותר, התקרה גבוהה יותר, הסלון רחב יותר ועוד.

שלושה טיפים קטנים ליצירת אשליה של גודל בחלל קטן

  • כמו בדוגמת החיצים – קווי מבט ארוכים תמיד ייתנו אשליה של גודל. חלל פתוח שבו אין קירות שחוסמים את קו המבט, והעין יכולה להמשיך ולראות עד קצהו, תמיד ייראה גדול יותר מחלל בגודל זהה המחולק ע"י קירות או רהיטים. זו הסיבה שאני מעדיפה, אם ניתן, לצמצם בקירות, לפתוח חללים ולתת לעין ללכת הכי רחוק שאפשר. לדוגמא, בדירה זו בעיצוב הסטודיו, ויתרנו על קיר טלוויזיה, שהיה יוצר הפרדה בין המטבח והסלון, והעדפנו רהיט נמוך מגובה העין, כדי לאפשר פונקציונליות של צפיה בטלוויזיה מצד אחד, ופתיחת המטבח והסלון, מהצד השני:
עיצוב – מירי בן בשט   צילום – עודד סמדר
  •  צבע בהיר ומונוכרומטי – כשגם הקירות, גם התקרה, גם המשקופים והדלתות וגם הריהוט צבועים בגוונים דומים ובהירים, הגבולות ביניהם מיטשטשים, ולנו נדמה כי החדר גדול יותר ממה שהוא באמת. 
עיצוב – מירי בן בשט ולימור גאיר   צילום – שירן כרמל
  • וילונות יכולים גם הם להשפיע על תחושת הגודל בחדר – וילונות חצי שקופים, בצבע בהיר שתלויים מגובה התקרה עד גובה הרצפה, נותנים אשליה של חלון גדול יותר, וחלל גדול יותר, מבלי לחסום את כמות האור שנכנס לחדר.
עיצוב – מירי בן בשט   צילום – עודד סמדר

ויש עוד סוגים של אשליות.

יכולים לנחש מה האשליה פה?

עיצוב – מירי בן בשט ולימור גאיר    צילום – שירן כרמל

רוצים גם אתם להגדיל את הבית מבלי לעבור לבית גדול יותר? אשמח לעזור. כמו כל אמן אשליות טוב, גם לי יש עוד טריקים בשרוול….

 

בהצלחה! 

השארת תגובה